تریبون آزاد به مناسبت روز دانشجو

jgjhf2

السلام علیک یا ابا عبدالله


IMG 1299

IMG 1298

IMG 1310

IMG 1305

IMG 1308


IMG 1312

IMG 1313

IMG 1314

سه دستور العمل از علامه طباطبایی (ره)  

1- هر روز صبح که از خواب بیدار مى‌شوید، قصد جدى كنید كه: هر عملى كه پیش آید، رضاى خدا، عزّ اسمه را مراعات خواهم كرد. آن وقت در هر كارى كه مى‌خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت، و همین حال را تا شب، وقت خواب، ادامه خواهید داد.  

 2- وقت خواب، چهار - پنج دقیقه‌اى در كارهایى كه روز انجام داده‌اید، فكر كرده و یكى یكى از نظر خواهید گذارنید، هر كدام مطابق رضاى خدا انجام یافته، شكر بكنید و هر كدام، تخلف شده استغفار بكنید . و این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه سخت و در ذائقه نفس تلخ مى‌باشد، ولى كلید نجات و رستگارى است .  

 3- هر شب، پیش از خواب، اگر توانستید، سور مُسبحات یعنى: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید، تنها سوره حشر را بخوانید.

آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات


رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می کند که طی آن روش های جمع آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می کند. مهم ترین توانمندی دانش آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره برداری به موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به ویژه گرایش نرم افزار تشکیل می دهد.


مهندسی فناوری اطلاعات چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان رشته ای دارد. به این مفهوم که رشته ای خالص نیست و از تلفیق رشته هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.

ماهیت میان رشته ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم اکنون دانشگاه های مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه های علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان ها آشنا می کند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارایه می شود.

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حل های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می شود.


اهمیت مهندسی فناوری اطلاعات

در عصری که به سر می بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می شود. از این رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه می شود. در واقع می توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته های ارایه شده در دانشگاه های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به طور هم زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می شود و علی رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش های موجود در مسیر ارایه این رشته است.

آشنایی با رشته مهندسی صنایع

مهندسي صنايع ، شامل كاربرد روشهاي تجزيه و تحليل اصول فيزيكي براي تبديل موادخام و ساير منابع به فرمي كه رضايت و احتياجات آدمي را تامين كند، ميباشد.با پيشرفت علم و تكنولوژي و تعامل اين دو با هم، تخصصها و گرايشهاي مختلف مهندسي بوجود آمده اند. در اين ارتباط مهندسي صنايع رشته نسبتاً جديد است كه ضمن برخورداري از مفهوم كلي مهندسي، حوزه هاي كاري فراتري را در مقايسه با ساير رشته ها مورد توجه قرار ميدهد. نوشته حاضر سعي دارد مطالبي را جهت آشنايي با مهندسي صنايع در قالب سر فصلهاي ذيل ارائه نمايد.

مهندسي صنايع چيست؟
مهندسي صنايع عبارت از كاربرد اصول و تكنيكهايي به منظور بهبود، طراحي و نصب سيستمهايي شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژي و تجهيزات براي فراهم آوردن امكان توليد كالاها و ارائه خدمات بشكل كارا و مطلوب ميباشد.
براي بررسي، ارزيابي و كاربرد اين سيستمها، دانش و مهارتهاي علوم رياضي، علوم فيزيكي و علوم اجتماعي به همراه فنون و تكنيكهاي طراحي مهندسي مورد نياز است. فعاليتهاي مهندسي صنايع همانند پلي است كه ارتباط بين اهداف مديريت و عملكرد عملياتي سازمان را ايجاد مينمايد.
مهندسان صنايع بيشتر درگير افزايش بهره وري در مديريت منابع انساني، روشها و تكنولوژي هستند و حال آنكه ساير رشته هاي مهندسي بيشتر درگير ماهيت فني فرايندها و فراورده ها مي باشند. در واقع مهندسي صنايع تنها رشته مهندسي است كه عامل انسان يكي از مولفه هاي اصلي سيستمهاي مورد مطالعه آن را تشكيل ميدهد. در نتيجه مهندسان صنايع در تيمهاي ميان رشتهاي براي امور برنامه ريزي، نصب و كنترل و بهبود فعاليتهاي موسسات به خدمت گرفته مي شوند. اين فعاليتها ممكن است فعاليتهاي توليد، نوآوري در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جريان اطلاعات سازماني را شامل شود. با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنايع بستر لازم براي تعامل تخصصهاي مختلف و كار گروهي را به بهترين وجه ايجاد نموده و در نتيجه امور طرح، برنامه ريزي، اجرا و نظارت بر عملكرد نظامهاي توليدي خدماتي بشكل منسجم تر انجام ميشود و در نهايت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت كارها، راحتي كاركنان، كاهش هزينه ها، ارتقا كيفيت و جلب رضايت مشتريان منجر ميشود.

تاريخچه مهندسي صنايع

اولين جرقههاي پيدايش مهندسي صنايع بعنوان يك تخصص با آغاز انقلاب صنعتي در ابتداي قرن 19 زده شد. انقلاب صنعتي كه با ظهور اختراعات جديد خصوصاً در صنعت نساجي و اختراع ماشين بخار آغاز شد، باعث بكارگيري نيروي انساني بيشتر و افول صنايع كوچك دستي شد. با گسترش كارخانجات، نياز به مديريت و تفكر مديريتي بيش از پيش احساس شد. افراد بسياري در جهت ارتقا كيفيت محصولات تلاش كردند. آدام اسميت، پدر علم اقتصاد پيشنهاد تقسيم كار را داد. وي بيان كرد كه ميتوان با تقسيم كار در كارخانه پيچ سازي نتيجه كار را به مقدار زيادي بهبود بخشيد. به موازات اختراعات و نوآوري در فرايندها، روشهاي حسابداري و هزينه يابي گسترش يافتند. روشهاي تحليل علمي، آزمايشات و اثبات هاي علمي در طراحي و ساخت ابزارآلات و ماشين ها بكار گرفته شد و در نتيجه، اثرگذاري اين تحولات در تفكر سازماني مديريت موجب شد مديريت علمي به عنوان يك نگرش و روش حرفه اي مطرح شود. اولين تلاش براي علمي شدن مديريت از آمريكا شروع شد. در سال 1881 فردريك تيلور پدر مديريت علمي، انديشه هاي خود را توسعه داد. فرانك گيلبرت و همسرش ليليان در جهت مطالعه كار با بررسي حركات توانستند ابزار جديدي را ابداع كنند. همچنين آنان به مسائل روانشناسي و انگيزههاي انساني توجه نمودند. عملكرد پرداخت پاداش و نتايج قابل قبول آن توسط امرسان ايجاد و توسعه يافت. مجموعه فعاليتهاي تيلور و هم عصرانش براي فرموله كردن اصول اساسي به عنوان روشهاي علمي مديريت متمركز شده بود كه اين فعاليتها به زودي تحت عنوان مديريت علمي شناخته شد.
كار اين افراد توسط انجمن مهندسين مكانيك آمريكا ارج نهاده شد و عرصه براي فعاليت تيلور و همفكرانش توسط اين انجمن ايجاد شد. در سال 1912 انجمني براي ارتقا و رشد مديريت بنا نهاده شد كه در سال 1915 انجمن تيلور نام گرفت. اين انجمن از سال 1934 با عنوان انجمن مهندسي صنايع فعاليت خود را ادامه داد. در اين دوران مديران علمي داراي تحصيلات مهندسي بودند و بسياري خود را مهندس صنايع قلمداد مي كردند و گروهي نيز در حيطه مديريت به عنوان مشاوران مديريت مطرح بودند. بتدريج مواد درسي و مدرك مهندسي صنايع و برنامههاي مربوطه مورد توجه قرار گرفت و در نهايت دانشكدههاي مهندسي صنايع ايجاد و توسعه يافتند.

اهميت مهندسي صنايع

مرور توانمندي ها و خدمات مهندسي صنايع نقش و اهميت مهندسي صنايع را به وضوح بيان ميكند. امروزه حيات اقتصادي سازمانها و موسسات توليدي و خدمات در بازار رقابتي شديد جهاني به استفاده بهينه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انساني، ماشين آلات (شامل تجهيزات، لوازم جانبي، امكانات مورد نياز شامل فضا و انرژي و ...)، منابع اطلاعاتي و منابع مالي طبقه بندي مي شوند. ايجاد و نگهداري منابع ياد شده هزينه هايي را براي سازمان به دنبال دارد. هزينه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به كارگيري اين منابع است. هر شركت توليدي يا خدماتي كه بتواند هزينه هاي خود را به حداقل ممكن برساند و به بياني ديگر توانايي استفاده بهينه از منابع را در تمام اركان سازماني خود ايجاد نمايد يا حاشيه سود بيشتري به دست خواهد آورد و يا قادر خواهد بود كه قيمتهاي فروش خود را با حفظ حاشيه سود قبلي، كاهش دهد. اين بدان معني است كه قدرت رقابتي موسسه مذكور در بازار افزايش مي يابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهاني قدرت رقابتي شرط اساسي موفقيت در كسب و كار نوين محسوب ميشود. در كنار اين مسائل، توجه به نوآوري ها و ارتقا كيفي محصولات و خدمات كه از طريق تلاش براي يافتن طرحهاي بهبود يافته و همچنين تحول در فرآيند كسب و كار نيز بقا و رشد موسسات را در پي خواهد داشت.

بیانیه

" بیانیه چهار تشکل بزرگ دانشجویی استان همدان در رابطه با طرح سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی"

بسم رب الشهدا و الصدیقین

پس از رهنمود های کاربردی و تاکیدهای فراوان رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالی مبنی بر نیاز کشور به آرامش در شرایط کنونی شاهد برخی رفتارهای ناسنجیده از سوی مسئولان بودیم. البته با مسامحه‏ی تمام کلمه ناسنجیده را به کار بردیم تا دایره انقلاب بزرگ باشد و آقایان را از دایره نظام بیرون نکنیم، چنانچه خودشان این کار را نکنند. چرا که این بخشندگی علوی را از علی زمان فرا گرفتیم. مسئولان و مدیران با دخیل کردن حب‌النفس در اعمالشان یا بر اثر بی‌بصیرتی از شرایط کنونی کشور و جهان در نامه‌هایی علنی خطاب به هم به قصد فرافکنی، توصیه‌های ولی‌فقیه را نادیده گرفتند تا آنجا که رهبر معظم انقلاب را مجبور کردند در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به صورت کاملا شفاف هشدار‌هایی را به این افراد بدهند.

قابل ذکر است که هدف ایشان در بیاناتشان فقط نصیحت نبود و از کلمه هشدار استفاده کردند. همچنین ایشان فرمودند: هر کسی احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد،  قطعا به کشور خیانت کرده است .

مسئولین دولت و نمایندگان مجلس شاید توجه نکرده‌اند که رهبر معظم کلمه "هرکس" و همچنین "قطعا" را به کار برده‌اند. در شرایط حساس کشور که به گفته مقام معظم رهبری در حال گذر از پیچ بزرگ تاریخی هستیم، طرح‌ها و عمل‌های بحث برانگیز و اختلاف انگیز به صلاح کشور نمی‌باشد.

مقام معظم رهبری در سفرشان به خراسان شمالی فرمودند: گاهی یک حرف، گاهی یک عمل ناسنجیده، گاهی یک اقدام نابجا موجب تلاطم در محیط سیاسی می‌شود، باید خیلی مراقب باشند. همچنین ایشان فرمودند: همت همه مسئولین این باشد که آرامش سیاسی کشور را حفظ کنند نگذارند فضای سیاسی کشور جنجالی و متلاطم شود سفارش ما بیشتر به مسئولین است. اعمالی چون سوال از رئیس جمهور که حق قانونی مجلس شورای اسلامی است در شرایط کنونی اصلا به صلاح نمی‌باشد چرا که آرامش کشور آنقدر مسئله مهمی است که تمامی افراد و مسئولان حتی باید به قیمت هزینه کردن نان و نام و جانشان از وارد شدن خدشه به آن جلوگیری کنند، چه رسد به صرف نظر از حق قانونی خود. آیا کسانی که در مجلس از طرح سوال از رئیس‌جمهور حمایت کرده‌اند به تبعات آن اندیشیده اند؟ مسئولان چه مجلس‌نشینان و چه دولت‌مردان، تا جایی محترمند که اختلافاتشان موجب برهم‌‌زدن آرامش کشور نباشد. با وجود ارتباط مداوم وزیران با مجلس آیا زمینه مناسبی برای تبادل تفکرات مصلحانه وجود نداشت، که چنین خوراک تبلیغاتی برای استکبار می‌آفرینند؟ شاید آقایان این سخن امامشان را نشنیده‌اند که فرمود: اگر حرف حقی دارید ولی بیان آن حرف به نفع دشمن و بازی در زمین دشمن است، آن حرف را نزنید .

آیا بعضی آقایان دولتی و مجلسی به این بصیرت نرسیده‌اند که اگر گاهی باید حسین‌گونه علم‌ قیام را برافراشت گاهی هم  نیاز است که علی‌وار مهر سکوت بر لب نهاد؟ (همچنان که وضع کنونی نیازمند ثبات است). آیا نمی‌دانند که با اینکار پتانسیل ناآرامی افزایش می‌یابد؟ خطاب دیگر به نمایندگان امضا کننده این طرح از جمله نمایندگان استان همدان، که بی بصیرتی از سوی شما به عنوان نمایندگان مردم پذیرفتنی نمی باشد و این عمل شما منافی با شعار هاییست که برای جلب اعتماد مردم به کار می بردید. نتیجه‌ی این اقدامات بدبینی مردم نسبت به مسئولان است که قطعا رهبر معظم(حفظه ا...) آن را تایید نمی‌کنند.

رهبری معظم در سفرشان به خراسان بر ضرورت همدلی و همزبانی مسئولان تاکید کردند، مسئولان بدانند که ما به گفتمان آنها که پیروی از ولایت‌فقیه است، رای دادیم و رای ما تا جایی پشتیبان آن‌هاست که عملشان از گفتمانشان فاصله نگیرد. برای آقایان این حدیث را یادآوری می‌کنیم که : رستگار نشدند مردمی که از اطراف رهبرشان پراکنده شدند.

در این پیچ بزرگ تاریخی گوش ما جز حرف‌های متقن و مشترک از سوی قوای سه گانه را نباید بشنود، در جواب آقای لاریجانی که ایشان می‌گوید: دستوری از طرف مقام معظم رهبری برای کنار گذاشتن سوال از رئیس‌جمهور به ما نرسیده است، همین حدیث بس: العاقل یکفی با لاشاره (یک اشاره برای فرد عاقل کفایت میکند). صد البته که ما از طرح استیضاح نمایندگان از هیات‌رئیسه ‌مجلس در این زمان حمایت نمی‌کنیم چرا که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در تاریخ 19/7/1391 فرمودند: زیربنایی که ما در آن‌ها برجسته و ممتاز هستیم، در درجه اول عبارت است از ثبات سیاسی کشور. اما مسئولان دولت و مجلس دیر یا زود باید به خداوند و مردم در مورد عملکردشان توضیح دهند.

آقایان احمدی‌نژاد و لاریجانی که در تایید فرمایشات رهبری در تاریخ 10/8/1391 به ایشان نامه نوشتند؛ داستان کربلا را که خیلی‌ها نامه نوشتند و عمل نکردند، بخوانند. نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی بدانند که خواست نخبگان و مردم، صبر و علنی نکردن اختلافات است، پرواضح است که مشکلات با همدلی و همزبانی رفع خواهد شد.

ما دانشجویان در پایان به رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (حفظه ا...) اعلام می‌نماییم که گوش‌های ما به فرامین شما و چشم‌هایمان دوخته به اشارتی از شماست. سکوت می‌کنیم اگر بخواهید ، و عمل می‌کنیم اگر اشاره کنید. تا پای جانمان از  انقلاب حمایت خواهیم کرد.

اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا

- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا

- بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا

- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

 - بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان


علی مع الحق و الحق مع علی

غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر غواص!در غدیر با آنکه بیعت بود جفا شد و در کربلا با آنکه بیعت نبود وفا....

مراسم میلاد با سعادت امام هادی(ع) و شروع به کار دفتر جامعه اسلامی دانشجویان

مى‏ خواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش كنند وحال آنكه خدا نور خود را كامل خواهد گردانيد گر چه كافران را ناخوش افتد...(سوره مباركه صف آيه ۸)                                                                

                          آنان که نام پاک تو را خوار برده اند

                                                                       قی کرده اند قوت حرامی که خورده اند





شهادت امام محمد باقر تسلیت باد


                 تفسیر دشت كربلا در سینه توست 
                 دلها گرفتار غم دیرینه توست

                                                  با رفتنت دیگر تو آسوده ز دردى
                                                   داغ یتیمى را به صادق هدیه كردى

بیانیه

بسم الله الرحمن الرحیم

با عنایت به الطاف خداوند منان و همکاری های بی دریغ جناب آقای دکتر زلفی گل ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا و همچنین مساعدت جناب آقای دکتر حاج ولیی رییس دانشکده فنی مهندسی تویسرکان توفیق یافتیم دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی تویسرکان را به عنوان دومین دفتر دانشکده ای اقماری در سطح استان همدان افتتاح کنیم.امید داریم تا این فرصت را مغتنم شمرده و گامی در جهت تحقق آرمان های امام راحل و نیز  رهنمود های مقام معظم رهبری برداریم.لذا دانشجویان علاقه مند به همکاری با این تشکل دانشجویی میتوانند به دفتر جامعه اسلامی دانشجویان واقع در دانشکده مراجعه کنند و در زمینه های مورد علاقه خود فعالیت نموده تا بستر مناسبی یرای رشد و پویایی خود و دانشجویان دیگر فراهم کنند.

<<والسلام>>